elegia, -e (s.f.)

1. elegia (Castiglioni-Mariotti).
De vulg. II iv 5 Per tragediam superiorem stilum inducimus, per comediam inferiorem, per elegiam stilum intelligimus miserorum.
De vulg. II xii 6 Sed si ad eorum sensum subtiliter intrare velimus, non sine quodam elegie umbraculo hec tragedia processisse videbitur.
Ep. XIII 32 Sunt et alia genera narrationum poeticarum, scilicet carmen bucolicum, elegia, satira, et sententia votiva, ut etiam per Oratium patere potest in sua Poetria.

De vulg. 2
Ep. 1

elegia, Ep. XIII 32
elegiam, De vulg. II iv 5
elegie, De vulg. II xii
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La voce è legata all’espressione del tema amoroso fin dall’epoca class. e in particolare al lamento dell’amante (così in Ovidio, Properzio e Tibullo). In questo senso viene recepita nell’epoca tardoantica e nel Medioevo, secondo la paretimologia dal gr. entrata a far parte della tradizione lessicografica, cfr. campo Corrispondenze e Isid., Orig. I xxxix 14 (s.v. elegiacus): «Elegiacus [scil. metrum] autem dictus eo, quod modulatio eiusdem carminis conueniat miseris», Papias s.v. elegiacum: «elegiacum modulatio carminis quae miseris convenit» e vd. anche Giovanni di Garlandia in Mari, Poetria, p. 894 con la corrispondenza fra elegia e stile umile: «Verba cognata materiae sumuntur in exemplo sequenti, quod est carmen elegyacum amabaeum bucolicon. Elegyacum quia de miseria contexitur amoris; amabaeum quia repraesentat proprietates amantum; bucolicon apo toy bucolon, idest ab hoc nomine bucolo, quod est custodia boum. Unde, secundum ordinem quem servat Vergilius, hoc carmen debet esse primum quia in eo observatur humilis stilus, quem sequitur mediocris et gravis».

L’accordo con la tradizione mediev. non risolve le aporie della trattazione dantesca, dove  l’elegia non rappresenta una categoria separata rispetto al dualismo tragedia-commedia che già da solo esaurisce tutte le possibilità stilistiche (vd. comedia in VDL), ma un elemento trasversale (con connotazione stilistica negativa) alla divisione fra stili alto-medio-basso. In questo senso, la locuzione elegie umbraculum (vd. umbraculum in VDL) sembra rivolgere una critica stilistica e contenutistica alla poesia di Onesto da Bologna e, in modo velato, forse anche a Cino da Pistoia e alla poetica cavalcantiana dell’amore doloroso (vd. Tavoni De vulg., p. 1515).

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Voce corrispondente nelle opere volgari di Dante:
elegia, vd. ED Stili, Dottrina degli (P.V. Mengaldo).
Latino classico e tardoantico:
l’elegia è un genere legato all’espressione del dolore e, in parte, anche al tema amoroso fin dall’età class. (vd. OLD s.v. elegia).

Quint. Inst. I viii 6 elegia vero, utique qua amat<ur>, et hendecasyllabi, qui sunt commata sotadeorum (nam de sotadeis ne praecipiendum quidem est) amoveantur, si fieri potest, si minus, certe ad firmius aetatis robur reserventur (LLT-A); Diom. Gramm. III, p. 484, linea 22 elegia autem dicta sive παρὰ τὸ εὖ λέγειν τοὺς τεθνεῶτας (fere enim defunctorum laudes hoc carmine conprehendebantur), sive ἀπὸ τοῦ ἐλέου, id est miseratione, quod θρήνους Graeci vel ἐλεεῖα isto metro scriptitaverunt (LLT-B).

Latino medievale:

continua il legame, (para)etimologico, con la tematica del dolore e del lamento. Il termine compare come denominazione stilistica nelle Poetrie mediev. (vd. Mengaldo, Stili, Dottrina degli, in ED).
Giovanni di Garlandia, Parisiana Poetria (Mari, Poetria, p. 927) Item historicum aliud tragicum, scilicet carmen quod incipit a gaudio et terminat in luctu; aliud elegiacum idest miserabile carmen, quod continet et recitat dolores amantium. Elegie species est amabeum, quod aliquando est in altercatione personarum et in certamine amantum, ut in Theodolo et in Bucolicis. Item notandum quod tercia species narrationis que dicitur argumentum est comedia, et omnie comedia est elegia, sed non convertitur; Bene da Firenze, Candelabrum I 7 Generales ergo figure dictaminum tres dicuntur, que stili etiam nuncupantur, scilicet humilis, mediocris et sublimis. Humilis est illa que usque ad usitatissimam puri sermonis consuetudinem est demissa, ut in Evangeliis et Sacra Scriptura sepe videmus. At mediocris censetur que constat ex altiore neque tamen ex summa et hornatissima dignitate verborum, ut in epistolis Pauli et elegis Ovidianis. Sublimis ex magna et hornata verborum constructione conficitur, ut in Gregorii Moralibus et Lucano. (= Bono da Lucca, Cedrus, p. 11) (ALIM); Ruggero Bacone, Opus Tertium VI 11: elegia enim Graece dicitur, Latine miseria (LLT-B); Tommaso d’Aquino, In Polit., I iv 84 Et inducit ad confirmationem praemissorum verba Theodecti poetae qui in sua elegia, idest tractatu de miseria, dixit [...] (LLT-A); Everardo Alemanno, Laborinthus 5, glossa (Faral, Artes, p. 337) Elegia est descriptio carminum tractantium de miseris et versu pentametro et exametro scribitur, Comedia est secundus modus scribendi et est descriptio carminum de conviviis. Tragedia est tertius modus et est descriptio carminum de gestibus regum ut in Alexandro.

Lessicografi medievali:
Uguccione E 30,16 (s.v. El): Et ab eleyson elegus -a -um, idest miser, unde versus facti de miseria dicuntur elegi, unde hec elegia -e, idest miseria, et hinc elegiacus -a -um, idest miser vel de miseria compositus (DaMa). 

Balbi (s.v. elegia) = Uguccione (Mirabile).

Commentatori danteschi:
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Autore: Giulia Pedonese.
Data redazione: 05.08.2020.
Data ultima revisione: 20.05.2021.