peccator, -oris (s.m.)

1. peccatore (Conte).
Ep. VI 26 Igitur tempus amarissime penitendi vos temere presumptorum, si dissimulare non vultis, adesse conspicitis. Et sera penitentia hoc a modo venie genitiva non erit, quin potius tempestive animadversionis exordium. Est enim: quoniam peccator percutitur, ut “sine retractatione moriatur”.
Ep. XIII 81 Si vero in dispositionem elevationis tante propter peccatum loquentis oblatrarent, legant Danielem, ubi et Nabuchodonosor invenient contra peccatores aliqua vidisse divinitus, oblivionique mandasse.
Mon. I xiii 5 Hinc etiam dicebatur de celo peccatori David: «Quare tu enarras iustitias meas?», quasi diceret: “Frustra loqueris, cum tu sis alius ab eo quod loqueris”. Ex quibus colligitur quod optime dispositum esse oportet, optime alios disponere volentem.
Mon. II xi 2 Falsitas consequentis apparet sic: cum enim per peccatum Ade omnes peccatores essemus, dicente Apostolo «Sicut per unum hominem in hunc mundum peccatum intravit et per peccatum mors, ita in omnes homines mors, in quo omnes peccaverunt»; si de illo peccato non fuisset satisfactum per mortem Cristi, adhuc essemus filii ire natura, natura scilicet depravata.
Mon. III iv 15 Cum ergo non solum in die quarto peccator homo non erat, sed etiam simpliciter homo non erat, producere remedia fuisset otiosum: quod est contra divinam bonitatem. Stultus etenim esset medicus qui, ante nativitatem hominis, pro apostemate futuro illi emplastrum conficeret.
Ep. 2
Mon. 3

peccator, Ep. VI 26, Mon. III iv 14
peccatori, Mon. I xiii 5
peccatores, Ep. XIII 81, Mon. II xi 2

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Deverbale da pecco, -are, con l'aggiunta del suffisso maschile -tor, -toris che serve a formare sost. deverbali denotanti un agente, da cui il signif. generale di «i. qui peccat» (ThLL). Il lemma è att. a partire dalla tarda latinità e si specializza come termine della Vulgata per indicare «qui legem divinam violant», ma è att. anche per designare coloro che «legem humanam violant» (ThLL s.v. peccator: «legitur apud Christianos inde a Vet. Lat., Tert. in poesi apud Prud., Paul. Nol., Drac»). Il sost. è poi ampiamente att. in tutto il Medioevo per indicare ogni genere di disonesti, come confermano i lessicografi mediev. (vd. ad es. Isidoro: «[...] postea transivit in appellationem iniquorum omnium»), che fanno derivare peccator da pelix 'concubina, amante', in quanto peccator è quasi pelicator, 'ribaldo, concubino', e peccare è quasi pelicare, cioè exercere luxuriam (vd. Corrispondenze).

Il sost. registra 5 occorrenze nel lat. dantesco ed è utilizzato con valore religioso in contesti con rimandi e riferimenti a episodi scritturali. Il lemma ricorre anche nella citazione biblica di 1 Sam. 15, 18 («vade et interfice peccatores Amalech») in Ep. VII 19. Nel volg. dantesco è spesso att. il sost. peccatore, utilizzato perlopiù nella prima cantica per designare i dannati alle pene dell'Inferno cfr. peccatore in ED.

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Voce corrispondente nelle opere volgari di Dante:
peccatore, vd. ED (A. Niccoli).
Latino classico e tardoantico:
att. a partire dalla tarda latinità., ricorre frequentemente nella Vulgata, cfr. ThLL s.v. peccator.
Latino medievale:
ampiamente att., cfr. DMLBS s.v. peccator.
Lessicografi medievali:

Isid. Orig. X 228: Peccator a pelice, id est meretrice vocatus, quasi pelicator; quod nomen apud antiquos tantum flagitiosum significabat, postea transiit hoc vocabulum in appellationem omnium iniquorum (Mirabile).
Papias (s.v. peccator): Peccator dicitur qui pro actione foedatur [...]. Peccator a pellice, id est meretrice vocatus, quasi pellicator; quod nomen antiquitus flagitiorum fuit, post vero transivit in appellationem omnium iniquorum (Mirabile).
Uguccione, L 67, 34 (s.v. licio): [...] unde peccare quasi pelicare, unde peccator quasi pelicator, quod nomen antiquitus tantum flagitiosos significabat et libidinosos sed postea transivit in appellationem iniquorum omnium (DaMA).
Balbi (s.v. pecco) = Uguccione (Mirabile).

Commentatori danteschi:
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Autore: Elena Vagnoni.
Data redazione: 27.12.2022.