ostensive (avv.)

1. con una dimostrazione positiva (Chiesa-Tabarroni Mon.).
Mon. III xiii 2 Et hoc erit ostensum vel si auctoritas Ecclesie removeatur ab illa - cum de alia non sit altercatio - vel si “ostensive” probetur a Deo inmediate dependere.
Mon. III xvi 2 Et ideo, ad perfectam determinationem propositi, “ostensive” probandum est Imperatorem, sive mundi Monarcham, inmediate se habere ad principem universi, qui Deus est.

Mon. 2

ostensive, Mon. III xiii 2; III xvi 2

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L'avv. fa il suo ingresso in lat. probabilmente grazie alle traduzioni aristoteliche approntate da Boezio (vd. Corrispondenze), come corrispettivo del greco δεικτικῶς e con il signif. di demonstrative (vd. Forcellini s.v. ostensive); il medesimo signif. è conservato dal lat. mediev. (vd. es. Arnaldi-Smiraglia s.v. ostensive e DMLBS s.v. ostensive).

D. utilizza ostensive (Mon. III xvi 2) a indicare «la demonstratio ostensiva (quella cioè che porta elementi diretti di prova)» che «era considerata di valore superiore alla demonstratio que ducit ad impossibile (quella cioè che si basa sulla dimostrazione dell’impossibilità del contrario, come quella ad inconveniens)» (Chiesa-Tabarroni Mon., p. 228, n. ad loc.).

Diverse sono le vie seguite dai traduttori di Mon. per la resa di ostensive; per Mon. III xiii 2 richiamiamo (vd. Quaglioni Mon., p. 1370, n. ad loc.; Quaglioni Mon. ricorre in ambo i casi a "dimostrativamente") "direttamente" (Vinay Mon.), "par raison démonstrative" (Pézard Mon.), "in modo positivo" (Nardi Mon.) e "in positiver Weise" (Imbach Mon.). Per Mon. III xvi 2, invece, si ricorda (vd. Quaglioni Mon., p. 1392, n. ad loc.) "con metodo diretto" (Vinay Mon.), "de façon catégorique" (Pézard Mon.), "give a 'positive' proof" (Shaw Mon. 1996).
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Voce corrispondente nelle opere volgari di Dante:
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Latino classico e tardoantico:
l' avv. è att. in lat. a partire da un'età piuttosto tarda come corrispondente del greco δεικτικῶς (vd. ThLL s.v. ostensive): es. BoethAnal. pr. I 7 Aut enim ostensive aut per impossibile clauduntur omnes [syllogismi] (CC); I 23 Necesse est ergo omnem demonstrationem et omnem syllogismum aut inesse quid aut non inesse monstrare; et hoc aut universaliter aut particulariter; amplius aut ostensive aut ex hypothesi (CC).
Latino medievale:
si riportano alcune occorrenze a titolo d'es.: Alberto Magno, Anal. priora, I vi 5 ostensive demonstratur, quod modum ostensionis imitatur in hoc quod directo cursu syllogistico per dici de omni vel dici de nullo concluditur: et hoc modo syllogismus ostensivus opponitur in genere syllogismi syllogismo ad impossibile: et hoc modo verum est quod quidquid monstratur ostensive, monstratur per impossibile, et e converso (LLT); Enrico di Gand, Quodlibet IV, q. 13 Sed oportet contra eos procedere duplici alia via, una a priori et a causa, arguendo ostensive ex eis quae in operibus naturae convicimus, altera vero a posteriori et ab effectu, arguendo ad impossibile ex eis quae in operibus gratiae ex fide tenemus (LLT); Tommaso d’Aquino, In Post., I xxxvii 2 demonstratio tripliciter dividitur: uno enim modo dividitur in universalem et particularem; alio autem modo dividitur in categoricam et privativam, idest affirmativam et negativam; tertio modo dividitur in eam quae demonstrat ostensive, et in eam quae ducit ad impossibile (LLT); Raimondo Lullo, Lib. art., 3 Investigavimus sanctam et beatissimam trinitatem divinam et per gratiam suam tam magnum lumen de ipsa invenimus ostensive, quod clare videmus, quod suum oppositum est impossibile (LLT); Ricoldo da Monte di Croce, Ep. dum argumenta sophistica non attendo, michi ostensive offertur, ymo probatur, quod ex hiis que contigerunt, maxima multitudo christianorum negaverunt Christum et facti sunt Sarraceni (CC); Giovanni Duns Scoto, Lect., III, d. 33, q. unica passio alterius imprimere potest delectationem, et intellectus intelligens potest ostendere voluntati, et illa potest habere actum circa delectationem in alio sicut in se ipsa, quia potest eligere oppositum bonum, et sic reprimere passionem quam habet ostensive (LLT); Francesco della Marca, Improbatio XV, 1001 magis est ad propositum nostrum, illud quod legitur, Mathei ultimo capite, de Christo: “Data est michi omnis potestas in celo et in terra”, quoniam illud dictum est post resurrectionem de Christo secundum divinitatem ostensive et notificative (LLT).
Lessicografi medievali:
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Commentatori danteschi:
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Autore: Federica Favero.
Data redazione: 09.12.2020.