sillogizo, -are (v.)

1. argomentare in forma di sillogismo.
Ep. V 26 Et si hec, que uti principia sunt, ad probandum quod queritur non sufficiunt, quis non ab illata conclusione per talia precedentia oppinari cogetur, pace videlicet annorum duodecim orbem totaliter amplexata, que sui sillogizantis faciem Dei filium, sicuti opere patrato, ostendit?
Mon. I ix 2 Et cum celum totum unico motu, scilicet Primi Mobilis, et ab unico motore, qui Deus est, reguletur in omnibus suis partibus, motibus et motoribus, ut phylosophando evidentissime humana ratio deprehendit, si vere sillogizatum est, humanum genus tunc optime se habet, quando ab unico principe tanquam ab unico motore, et unica lege tanquam unico motu, in suis motoribus et motibus reguletur.
Mon. III iv 4 Et quia error potest esse in materia et in forma argumenti, dupliciter peccare contingit: aut scilicet assummendo falsum, aut non sillogizando.
Mon. III vii 2 Ad hoc respondens, licteram Mathei et sensum confiteor, sed quod ex illa inferre conantur interimo. Sillogizant enim sic: “Deus est dominus spiritualium et temporalium; summus Pontifex est vicarius Dei: ergo est dominus spiritualium et temporalium”.
Mon. III viii 3 Sillogizant enim sic: “Petrus potuit solvere omnia et ligare; successor Petri potest quicquid Petrus potuit; ergo successor Petri potest omnia solvere et ligare”. Unde inferunt auctoritatem et decreta Imperii solvere et ligare ipsum posse.
Mon. III x 3 Ex quibus primum est quod premictitur, quod sic sillogizant: “ea que sunt Ecclesie nemo de iure habere potest nisi ab Ecclesia” - et hoc conceditur - “romanum regimen est Ecclesie: ergo ipsum nemo habere potest de iure nisi ab Ecclesia”; et minorem probant per ea que de Constantino superius tacta sunt.

Ep. 1
Mon. 5

sillogizando, Mon. III iv 4
sillogizant, Mon. III vii 2; III viii 3; III x 3
sillogizantis, Ep. V 26
sillogizatum, Mon. I ix 2

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Grecismo. Il v., derivato dal greco (συλλογίζω), fa il suo ingresso in lat. grazie alle traduzioni di opere aristoteliche approntate da Boezio (vd. Corrispondenze).

Nel lat. mediev. il termine compare nelle grafie syllogizo, sillogizo e sillogiso e costituisce un tecnicismo del lessico logico - la Def. proposta è volta a esplicitare tale valenza tecnica - comparendo, però, in larga parte in opere legate a vario livello ad Aristotele (vd. Corrispondenze).

D. impiega il v. sei volte; notevole è sottolineare il fatto che sillogizant (Mon. III vii 2; III viii 3; III x 3) è sempre riferito alle argomentazioni degli avversari: queste vengono da D. prima ridotte a sillogismo e poi, di volta in volta, confutate.

A proposito di Mon. III iv 4 («Et quia error potest esse in materia et in forma argumenti, dupliciter peccare contingit: aut scilicet assummendo falsum, aut non sillogizando»), Chiesa-Tabarroni Mon. III iv 4, p. 172, n. ad loc. richiama un brano di «Aristotele, Soph. El., 18 176b 31-32: “Falsus autem syllogismus fit dupliciter (aut enim si syllogizatum est falsum, aut si cum non est syllogismus videtur esse syllogismus)” (…). La distinzione qui tracciata da Aristotele veniva appunto riprodotta dagli interpreti medievali nella terminologia peccans in materia / in forma, ma occorre osservare che qui lo Stagirita parla nel primo caso di un sillogismo con la conclusione falsa, mentre gli interpreti consideravano come viziato secondo la materia il sillogismo con almeno una premessa falsa, nella prospettiva dello stesso Aristotele, Topica, viii 12 162b 11-15».

Oltre al v. sillogizare D. utilizza anche i termini collegati sillogismus e sillogisticus.

Il v., con ogni probabilità a causa del suo valore tecnico, doveva risultare inusuale agli occhi di alcuni copisti dei testimoni della Mon., che hanno prodotto una serie di lezioni insostenibili (vd. Varianti).

Nella produzione lat. dantesca sillogizo compare anche in Mon. III iv 4 all'interno di una citazione diretta di Aristotele, Physica (tr. Giacomo Veneto) I ii 185a, 4-5 (o I iii 186b, 6-7): «que duo Phylosophus obiciebat contra Parmenidem et Melissum dicens: "Quia falsa recipiunt e non sillogizantes sunt"».

Mon. I ix 2: sillogizatum] sillogizatum A, B, C, D, E, F, H, K, L, M, N, P, Q, U, V, Y, Z et edd., syllozizatus G, si legis tantum Ph, silogizantum R, filogicçatus S, philoyzatum T
Mon. III iv 4: non sillogizando] non sillogizando D, E, G, H, K, L, M, R, U, Z et edd., verum simulando A, non assummendo vel assimilando B, non simulando C, S, T, V, simulando F, P, Y, →\prius/ silogiçando N, non sil’ando Ph
Mon. III iv 4: sillogizantes] sillogizantes A, D, E, G, K, M, N, R, U, V, Z et edd., sil’antes B, C, P, Ph, simulantes F, H, S, T, similates sunt Y
Mon. III vii 2: Sillogizant] sillogizant A, B, D, E, F, G, H, K, M, N, R, U, V, Z et edd., siłłant C, Simulant L, P, T, Y, simulat Ph, Saloyçant S
Mon. III viii 3: Sillogizant] sillogizant B, D, E, G, H, K, L, N, R, U et edd., et silogizatur A, siłłant C, Simulant F, P, T, silogizantes M, sill’at Ph, similiant S, Siłłantnt V, Similant Y, sillan̄t Z
Mon. III x 3: sillogizant] sillogizant A, B, F, G, H, K, L, M, P, Ph, U, V, Y, Z et edd., siłłant C, silogiçatur D, E, R, simulant N, S, simul aut T

Voce corrispondente nelle opere volgari di Dante:
silogizzare, vd. ED.
Latino classico e tardoantico:

le prime att. del v. – che vale «syllogismo utor, syllogistice loquor» – sono rintracciabili nelle traduzioni boeziane delle opere logiche aristoteliche (vd. Forcellini, s.v. syllogizo). Vd. es. Boeth. Anal. pr. 1, 1 Dialectica (…) percontanti quidem interrogatio contradictionis est, syllogizanti vero sumptio apparentis et probabilis (CC); Anal. post. 1, 9 Aliquando quidem syllogizare non contingit ex acceptis, aliquando vero contingit (CC).

Latino medievale:

il termine è ampiamente att. nel lat. mediev. come tecnicismo logico. Come tale compare nella maggior parte dei casi all’interno di traduzioni e commenti alle opere di Aristotele. Non mancano, però, att. in opere non direttamente legate allo Stagirita ma in cui, più generalmente, se ne applica il metodo logico.

Lessicografi medievali:

Uguccione, L 94, 14 (s.v. logos): (...) sillogizo -as, concludere et proprie sillogizando vel sillogismos facere (DaMa).

Commentatori danteschi:
le att. del v. nei commenti lat. alla Commedia non sono numerose: Pietro Alighieri (1) ad Purg. XVI 73-78: Et hoc est quod dicit, quod coelum, idest corpora coelestia, nostros motus initiat, subaudi primos: non omnes, quia certi dependere possunt a nobis et a libero arbitrio, ut amare, audire, intelligere, sillogizzare (DDP); Par. III 118-120: Ergo syllogizatur: si necesse est existenti in Paradiso esse in charitate, et necesse est quod sit in Deo, et Deus ita vult, ergo et ipsae etc. Et hic est finis (DDP).
Pietro Alighieri (3) ad Par. X 64-148: Item umbram Sigerii, olim legentis Parisiis in vico Straminum ubi sunt scole phylosophantium sillogizavit invidiosas veritates phylosophicas (DDP); ad Par. XIII 55-142: Inde commendat distinguentes (…) quod male servaverunt isti tres phylosophi hic nominati et reprobati per Aristotelem in I° Physicorum et in I° Posterioris, sillogizantes falsa forma sillogistica, ponendo falsum simpliciter quod per interiectionem solvendum erat vel secundum quid, et sic solvendum erat per distinctionem (…). Uterque enim, (…) dicit dictus Phylosophus, sophistice sillogizabant falsa summentes (…) (DDP); ad Par. XXVI 13-45: Ita sillogizando id bonum quod superat omne aliud bonum ac movens ut bonum aliquid animum alicuius debet esse ad sui dilectionem ultra alia bona (DDP).
Giovanni da Serravalle ad Par. XXIV 76-78: Ideo dicitur: Et ab ista credulitate, idest ab isto credere, nobis convenit, idest nos oportet, syllogizare sine habenda alia visione (DDP).
Autore: Federica Favero.
Data redazione: 10.09.2021.