Mon. 5
Questio 7
consequentia, Mon. II v 22; Questio 14; 19; 23; 36
consequentiam, Mon. II x 6; II xi 4
consequentie, Mon. I xv 10; Questio 25; 26; 27
consequentiis, Mon. III ii 3
A eccezione dell’occorrenza di Mon. I xv 10, il sost. ha sempre il senso tecnico di proposizione condizionale formata da un antecedens e un consequens, corrispondente al periodo ipotetico formato da protasi e apodosi. Ad es. nella consequentia «Se x, allora y», la protasi x è l’antecedens, mentre l’apodosi y il consequens.
La familiarità “scolastica” di D. con le regulae e la terminologia di questa teoria è stata studiata, in part., da Mozzillo-Howell (Dante’s art of reason; Monarchia II.X). Nel corso delle sue opere, D. non solo cita con precisione il fondamentale criterio di validità della consequentia simplex («in omni consequentia inpossibile sit habere antecedens absque consequente», Mon. II v 22; «inpossibile enim est in necessariis consequentiis falsum esse consequens antecedente non falso existente», Mon. III ii 3), ma dimostra una competenza reale nell’uso di procedure come la positio antecedentis e la destructio consequentis.
Nel terzo libro della Mon., inoltre, esprime la tradizionale fallacia secundum non causam non causam proprio nei termini formali di una consequentia con un antecedente non rilevante per il proprio conseguente.
In tal modo, dimostra una particolare confidenza con questo tipo di linguaggio, che nei due decenni successivi sarebbe diventato dominante in tutto il Continente. In alcuni contesti, comunque – come mostrato da Chiesa-Tabarroni Mon. II x 9, p. 146, n. ad loc. – il Poeta dimostra di continuare a preferire «il sillogismo come la forma più sicura di deduzione logica».
per lo più nel senso di 'successione', 'consecuzione' (vd. ThLL s.v. consequentia): Cic. Div. I 56 multo ante praedicunt, sic, qui cursum rerum eventorum que consequentiam diuturnitate pertractata notaverunt (CC); Aul. Gell., Noct. XII v 10 per obscuram quandam et necessariam ipsius naturae consequentiam (Bibliotheca Augustana); ma anche nel senso di “di conseguenza”: Reth. ad Her. IV liv 67 per consequentiam significatio fit, cum res, quae sequantur aliquam rem, dicuntur, ex quibus tota res relinquitur in suspicione (Bibliotheca Augustana). Il senso logico del sost. si afferma soprattutto a partire da Boeth. Diff. Top. IV vii 7 Quarto vero, cum ex eo quod scriptum est aliud non scriptum intellegitur; quod quia per ratiocinationem et quandam syllogismi consequentiam vestigatur, ratiocinativus vel syllogismus dicitur (LLT); Cons. IV ii 15 Quisquis, inquam, dubitat nec rerum naturam nec consequentiam potest considerare rationum (Bibliotheca Augustana).
Pietro Abelardo, Dial. III 1 Veluti cum nos superius talem proposuimus consequentiam probandam: “si Socrates est Brunellus, Socrates est homo” (CC); Logica, Sup. Porph., p. 77 Et hanc iterum probat consequentiam per destructionem consequentis ibi (CC); Tommaso d'Aquino, In Arist. Peri herm. I, l. 13, n. 7 Deinde cum dicit: quare si hic quidem etc. vel, si itaque hic quidem, ut habetur in Graeco, probat consequentiam praedictam (LLT); Pietro d'Alvernia, Comm. in Pol. III, l. 7, n. 406 Primo probat consequentiam. Secundo destruit consequens, ibi, sed neque magistratus (LLT); Radulphus Brito, Quaest. Pr. Anal. I 13, si tu negares istam consequentiam, probo quod sit bona, quia “ex opposito consequentis infertur oppositum antecedentis, ergo est bona probatio” (LLT); Matteo d'Acquasparta, Quaest. de an. sep., q. 1, p. 6 consequentia probatur sic: certum est enim quod anima non intrat et penetrat corpus nisi ex virtute quam super corpus habet; sed non est minor virtus intrandi quam movendi; ergo sicut potest intrare, ita potest movere (LLT).
Pietro Alighieri (3) ad Par. XVII 37-45: Hec consequentia si Deus prescivit aliquid illud evenire est necessarium, si vero determinat, tantum consequens est falsum (DDP).
Benvenuto da Imola ad Par. XXVII 79-84: Sicut enim ista consequentia non valet; Origenes magnus theologus fuit magnus haereticus, ergo theologia mala scientia est (DDP).