contradictorius, -a, -um (agg.)

1. contraddittorio (Conte).
Mon. II iv 4 Qua re suum contradictorium concedere sanctum est: romanum Imperium ad sui perfectionem miraculorum suffragio est adiutum; ergo a Deo volitum; et per consequens de iure fuit et est.
Mon. II x 4 Dico ergo quod, si romanum Imperium de iure non fuit, Cristus nascendo persuasit iniustum; consequens est falsum: ergo contradictorium antecedentis est verum. Inferunt enim se contradictoria invicem a contrario sensu.
Mon. II xi 1 Et si romanum Imperium de iure non fuit, peccatum Ade in Cristo non fuit punitum; hoc autem est falsum: ergo contradictorium eius ex quo sequitur est verum.
Mon. III ii 2 Hec igitur irrefragabilis veritas prefigatur: scilicet quod illud quod nature intentioni repugnat Deus nolit. Nam si hoc verum non esset, contradictorium eius non esset falsum, quod est: Deum non nolle quod nature intentioni repugnat.
Mon. III ii 7 Propter quod si finis nature impediri potest - quod potest - de necessitate sequitur quod Deus finem nature non vult; et sic sequitur quod prius: videlicet Deum velle quod non vult. Verissimum igitur est illud principium ex cuius contradictorio tam absurda secuntur.

Mon. 6

contradictoria, Mon. II x 4
contradictorio, Mon. III ii 7
contradictorium, Mon. II iv 4; II x 4; II xi 1; III ii 2

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Nell’opera di D. il termine si trova impiegato sempre in forma sostantivata neutra.

Indica l’opposto contraddittorio di qualcosa, ossia la sua negazione. Due opposti sono fra loro contraddittori quando la verità dell’uno implica la falsità dell’altro e viceversa. Per usare un es. di D., il contraddittorio di 'reverente' è 'non reverente'; così come il contraddittorio di 'vivere' è 'non vivere' (cfr. Conv. IV viii).

Il Poeta dimostra di conoscere con una certa precisione le relazioni logiche di contrarietà e contraddittorietà codificate a partire dal De interpretatione. In particolare si mostra consapevole del fatto che due opposti contrari (vd. contrarius) possono essere simultaneamente falsi, mentre due opposti contraddittori no (come scrive Petrus Hispanus, Tract. I 14 «Lex contrariarum talis est quod si una est vera, reliqua est falsa, et non econverso [...] Lex contradictoriarum talis est quod si una est vera, reliqua est falsa, et econverso; in nulla enim materia possunt simul esse vere vel false»).

La dichiarazione di Conv. IV viii 11-15 per cui l’essere «non reverente [...] non è contro la reverenza», ad es., richiama con puntualità la dottrina di De interpr. 7 (17b 27-34) secondo cui la relazione di contraddittorietà fra due termini non coincide con quella di contrarietà: l’essere «non reverente» (il contraddittorio di «reverente») non significa necessariamente essere «inreverente» (il contrario di «reverente»). Infatti, si può benissimo essere «non reverenti» (nel senso dell’indifferenza) senza essere attivamente «inreverenti» (nel senso della “tracotanza”): «con ciò sia cosa – dice D. – che quella [scil. la reverenza] non offenda». Allo stesso modo, come prosegue il paragrafo, il non vivere non coincide necessariamente con il morire e se il primo costituisce la «negazione» del vivere, il secondo costituisce la sua «privazione».

Analogamente, in Mon. III ii 2-7, osserva che il «non nolle» può seguire tanto dal «velle» quanto dal «non velle», dal momento che si può “non disvolere” o attivamente (in conseguenza di un volere) o nel senso dell’indifferenza (per cui né si vuole né si disvuole): «‘non nolle’ alterum duorum sequitur de necessitate, aut ‘velle’ aut ‘non velle’; sicut ad ‘non odire’ necessario sequitur aut ‘amare’ aut ‘non amare’». Come precisa, infatti, i termini contrari non coincidono con quelli contraddittori: «non enim ‘non amare’ est ‘odire’, nec ‘non velle’ est ‘nolle’, ut de se patet» (Mon. III ii 4).

Il sost. contradictorium, in ogni caso, è prevalentemente usato da D. all’interno di reductiones ad impossibile basate sulla destructio consequentis. Data una certa consequentia («Se x, allora y»), infatti, se il consequens (y) risulta falso, è lecito inferire il contraddittorio dell’antecedens (x): «consequens est falsum: ergo contradictorium antecedentis est verum» (Mon. II x 4).

Come notato a partire da Nardi, inoltre, il Poeta (i) cita con precisione la regola per cui «inferunt enim se contradictoria invicem a contrario sensu» (Ibidem), che in summule come i Tractatus di Pietro Ispano era codificata come locus a contradictorie oppositis (Petrus Hispanus, Tract. V 31: «maxima: si unum contradictorie oppositorum est verum, reliquum est falsum»); e (ii) si mostra consapevole dell’opportunità di assumere il contradictorium di ciò che si intende dimostrare all’interno di una reductio ad impossibile: «verissimum igitur est illud [...] ex cuius contradictorio tam absurda secuntur» (Mon. III ii 7). 

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Voce corrispondente nelle opere volgari di Dante:
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Latino classico e tardoantico:

per lo più a partire dalla traduzione di Boezio del De interpr. e dai suoi commenti: Boeth. Cic. Top. IV 47-49: Oppositorum igitur secundum Aristotelem alia sunt contraria, alia privatio et habitus, alia relativa, alia contradictoria: contraria quidem, ut album atque nigrum; habitus vero et privatio, ut visus et caecitas, dignitas et indignitas; relativa vero, ut pater filius, dominus servus; contradictoria, ut, est dies, non est dies (CC); Herm. II 13 namque eam quae est non possibile est esse illa quae dicit necesse est non esse comitatur. Sed necesse est non esse non est contradictoria eius quae est non necesse est esse; possunt enim utraeque in eodem simul verae inveniri nam quoniam necesse est non esse ignem frigidum, non necesse est esse frigidum ignem (LLT); II 7 hominem enim universalem significat non universaliter, ut cum dicit non omnis homo iustus est; haec est contradictoria oppositio, ut si sit universalis adfirmatio, sit particularis negatio, si sit universalis negatio, sit particularis adfirmatio angulares enim (ut dictum est) solae faciunt contradictionem (LLT).  

Latino medievale:

Alberto Magno, Anal. priora I, t. 9, n. 3 Primum ergo probando has consequentias dicamus, quod ad B oppositum consequentis, sequitur D oppositum scilicet antecedentis: hoc enim hinc (sive ex his quae dicentur) est manifestum: dictum est enim quod alterum contradictoriorum quae sunt C D (hoc est, antecedens et oppositum contradictorium antecedentis) ex necessitate omni inest, et ei quod est et quod non est (LLT); Tommaso d'Aquino, In Meth. IV, l. 15, n. 712 Et ideo contra praedictos sophistas, qui quaerunt vim in oratione, si aliquis dignetur eis “dare orationem”, idest concedere hanc positionem, quam ipsi ponunt, custodiendum sive observandum est eis ne deducantur ad concedendum contradictoria simul esse vera (LLT); IV, l. 8, n. 649 Secundum est quod omnes verum dicerent, quia quilibet vel dicit affirmationem vel negationem, et utraque est vera; et omnes mentientur, quia contradictorium eius quod quisque dicit, erit verum (LLT); Pietro d'Alvernia, Quaest. De cael. II, q. 36 Et quia multae sunt quaestiones in isto libro in quibus supponuntur impossibilia, ideo, licet de his concedantur contradictoria, nullum sequitur inconveniens (LLT); Radulphus Brito, Quaest. Pr. Anal. II 14, scilicet illius falsae hypothesis ad ponendum eius contradictorium esse verum, et iterum syllogismus conversivus solum probat consequentiam (LLT).

Lessicografi medievali:
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Commentatori danteschi:

Pietro Alighieri (3) ad Inf. XXXIII 24-50: quod absurdum et inhumanum et contradictorium esset – dicere non obstat quod dicitur de diabolo (DDP).

Autore: Stefano Pelizzari.
Data redazione: 10.03.2022.
Data ultima revisione: 24.04.2023.